missbruk

2011-02-19 ♥ 12:18:00 | Kategori >> funderar | KOMMENTARER (0)

Vad är egentligen ett missbruk, till skillnad från bruk.
När behovet påverkar vardagen, skulle jag vilja säga.
Tillexempel när man inte är nykter i arbetet och därför ej kan sköta det korrekt. (även om man sköter sysslorna som man ska så begår man ändå tjänstefel genom att vara påverkad)
Eller när man stjäl från närstående för betala spelskulder.
Eller när man knarkar med barn hemma.
Bara exempel, det finns tusen andra sätt som missbruk kan ha negativ påverkan på sitt eget liv men även på andras.

Men man kan även missbruka, mindre direkt farliga saker.
Tex matmissbruk.Otroligt farligt på sikt, och svårbrutet eftersom att vi behöver en viss mängd av det. Alcohol kan man ju utesluta till hundra procent om man lägger av, men maten finns överallt och vi behöver den.

Sen har vi ganska obetydliga missbruk.
Kaffe. Jag dricker kaffe varje dag, och har inte överhuvudtaget reflekterat över om jag skulle vara koffeinberoende. Men så missar jag att dricka kaffe en dag, och får en dödlig huvudvärk som är nästintill omöjlig att bryta. Första gången kopplar jag naturligtvis inte det till kaffet. Inte andra gången heller. Knaprar i mig tabletter men det händer inte ett skit. Dricker tom kaffe eftersom koffeinet hjälper till att ta upp värktabletterna fortare. Men nej.
Till slut fattar jag vad det handlar om. Dricker inte jag kaffe, minst en kopp men helst flera, innan huvudvärken kickar in (brukar vara vid tvåsnåret) så är det kört. När huvudvärken väl börjat så hjälper inte alla kannor kaffe i världen, antar att det är receptorerna som börjar skrika efter koffein och de värker väl sönder sig på nått vis så att när man väl får koffeinet så lugnar de sig men kvar är väl någon form av nervcellsträningsvärk. (OBS, min egen högst ovetenskapliga teori).

Ja, och inte kan man väl säga att ett koffeinberoende och medförlande kaffemissbruk är särskilt allvarligt. Men faktum är, att har jag ingen tid till kaffe en dag, eller helt enkelt glömmer att dricka(man kan tycka att jag borde va jäkligt noga eftersom jag vet om det här, men jag är en glömsk jäkel) så påverkar det minda studier och mitt arbete(när jag har något) för det är en migränliknande huvudvärk som inte är av denna värld. Så jag klarar inte av att göra det jag ska. Jag blir dessutom en gnällig jävel men dåligt tålamod så jag är inte världens bästa mamma heller.

(Vill påpeka att jag naturligtvis inte på något sätt vill jämnställa mitt kaffeberoende med tex alcohol eller drogmissbruk, jag ville bara ställa upp olika beroenden och titta på ett beroendes natur, banalt eller ej)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0